Olen tunnistanut tiettyjä ongelmia kuulossani, ja käynyt terveyskeskuksen kuulotestissä noteerattavana kahdesti vuoden välein. Toisen kerran jälkeen nk. omalääkäri soitti pyynnöstä takaisin ja totesi: ”No, ikäkuulo on, kuulolaitteenko te haluatte?” Ikätovereista alkaa jo monella olla korvassaan kyseinen apuväline, joka th-systeemin kuuluu tarvitsevalle kustantaa. En tiennyt, että sitä pitää erikseen haluta.

Kolmannen tarkistuksen jälkeen irtosi lähete Kuulokeskukseen. Sieltä tuli kuukauden päästä tieto, että lähete oli ’hyväksytty’. Kuulostelin systeemin hiljaisuutta kaksi kuukautta. Soitin sitten HUS:n keskusnumeroon. Sieltä kerrottiin, että lähete on. – Niin? – Haluaisin tietää miten kauan…Hetki, yhdistän Kuulokeskukseen… Soittavat sieltä teille tämän päivän aikana. – Kiitos.

Kuulokeskuksesta, miten voin auttaa? – – Nyt on niin, että lähete on mennyt täältä yksityiselle palveluntuottajayritykselle, joka aikanaan kutsuu – ? – Sopimustekstin mukaan yrityksen tietoja tai sijaintia emme voi kertoa – ? – Voin kyllä soittaa sinne ja tiedustella jonotilannetta – ? – Soitanko takaisin vai riittääkö tekstiviesti? – Riittää, kiitos.

”Olette palveluntarjoajayrityksen potilasjonossa. Teidän vuoronne on ensi vuoden alkupuolella. Tähän viestiin ei voi vastata.”

  • Jopas on vaikeaa ja hankalaa teillä siellä etelässä! Täkäläisessä Kainuun keskussairaalan Kuuloasemalla asia eteni huomattavasti joustavammin, ehkä siitäkin syystä, ettei näillä selkosilla ole tuon alan yksityisiä toimijoita. Mutta hyvä että olet päässyt edes jonoon, mutta sitä ihmettelen, ettei tulevaa hoitopaikkaasi voitu ’paljastaa’ etukäteen. Jaksamista kuulovaivan kanssa! tiedän miltä se tuntuu ja mitä vaikeuksia sen kanssa on

    Kommentin jätti Raili · keskiviikkona 20. syyskuuta @ 12:48

  • Voi mahoton ! En muuta osaa sanoa.

    Kommentin jätti Annikki · keskiviikkona 20. syyskuuta @ 13:15

  • Annikki, Raili

    On mielenkiintoista, miten hyvinvointialueiden käytännöt vaihtelevat eri puolilla Suomea. Täällä Uudenmaan hv-alueilla on kyllä periaatteessa hyvätasoiset palvelut, mutta kun on eniten porukkaa, jonot on sen mukaiset.

    Kommentin jätti Ellinoora · keskiviikkona 20. syyskuuta @ 21:28

  • Voi, voi, onpas hidasta ja ei edes tietoa anneta asianomaiselle, mihin mennä seuraavaksi. Mitähän haittaa siitäkään voisi olla. Ei kai vaitiolovelvollisuus ihan oikein ole mennyt.

    Minulla on melko positiivinen yllättävä kokemus kipeästä korvastani. Menin terveyskeskukseen valittamaan korvaani. Jonotin ensin ilmoittautumisluukulle jonkin aikaa. Kun vuoroni tuli ja Kelakortin kanssa siinä asioin, valkotakkinen henkilö kulki läheltä ohi. Kuuli varmaan asiani, niin pysähtyi ja käski minua kääntymään sivuttain korva lähellä lasia. Niin tein ja tuo lääkäri kirjoitti reseptin, katsoi vielä toisen puolen korvani.
    Minusta oli aika ihmeellistä, mutta kait korvasärky on helppo todeta ja aikaa säästyi paljon. Sitten vain apteekista hain lääkkeet. Ihmeissäni olen vieläkin, mutta ei kaikkiin vaivoihin tuollainen käy.

    Kommentin jätti tuulamummo · torstaina 21. syyskuuta @ 11:54

  • Antibioottiresepti voi näämmä irrota lääkäriltä lasin läpi katsoenkin! Hi!

    Kommentin jätti Ellinoora · torstaina 21. syyskuuta @ 19:19

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.