Tässä eräänä päivänä ystävämme Pissismummo ohjeistettiin sosterin systeemissä käydessä lempeästi ilman ennakkovaroitusta miettimään hyvin toimineen ja edullisen lääkkeen vaihtoa uuteen. Ainoa pulma uudessa, kaikin puolin erinomaiseksi kuvatussa lääkkeessä on sen hinta, joka on moninkertainen entiseen verraten kuukautta kohti. Korvattavuusehtoja on tiukennettu, joten on mahdollista, että Kela ei osallistu ja Mummo joutuu maksamaan koko hinnan laihasta eläkepussistaan. Kunpa se edes olisi ainoa lääke, jota Mummon ylläpitoon tarvitaan. Uudistuksen tarkoitus on ilmiselvästi vähentää käyntejä systeemin hoitoväen pakeilla, mikä vähentäisi tarvittavaa väkeä ja palkkakuluja.

Kehitys kehittyy koko ajan ja kuten tiedämme, hoito muuttuu hyvinvoinniksi ensi vuoden alussa. Potilaita ei enää ole, on vain hyvinvointikansalaisia, joiden asiat hoidetaan etänä. Ei pidä mennä häiritsemään uudistettua systeemiä henkilökohtaisella käynnillä. Ehkä piankin systeemissä vastailee robotti, joka etätutkii asiakkaan ja kertoo, jos vikaa on. Robotilla on valmiina vastaus kaikkiin kysymyksiin, joita hyvinvointikansalainen keksii kysyä, mihin siis lääkäreitä enää tarvittaisiin. Robotti lähettää e-reseptit apteekkiin sähköisesti, asiakas hakee pillerit, napsii ne manuaalisti ohjeen mukaan. Näin lisääntyy hyvinvointi robottiyhteiskunnassa.

Nyt Pissismummo jo heristelee: mikäpä niiden on hyvinvoida, joilla on pelit ja vehkeet ja lähipiirissään joku, joka osaa ja jaksaa pitää etärobotteja pystyssä palvelunestohyökkäysten ristitulessa! Vaan entäpä elämänmelskeestä syrjään unohtunut mummo tai pappa, jolla ei ole. Ketään. Missään.

  • Juurikin se, jos ei saa apua tekniikkaan, niin viivästyykö hoito. Sekin maksaa. Turvattomuuden tunne alentaa elämänlaatua, sillä voi olla vaikutusta moneen asiaan. Kysymyksiä on loputtomasti. Toivottavasti puhelinyhteys hoitavaan hyvinvointi tahoon säilyy jossain muodossa.

    Kommentin jätti pirkko · keskiviikkona 26. lokakuuta @ 08:51

  • Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten vanhat kuviot uusiutuvat. Sitähän tässä toivoo, että yhteys toimisi helposti ja erikoissairaanhoitoon ohjaus helpottuisi merkittävästi nykyisestä.

    Kommentin jätti Ellinoora · torstaina 27. lokakuuta @ 19:47

  • Niinpä, voiko sitä enää soittaakaan, kun ohjataan käyttämään Maisaa ja lähettämään sinne kysymykset, vastaavat kun kerkiävät.
    Julkisella puolella tuntee joskus olevansa joku liikaihminen.
    Yksityisellä puolella tervehditään ja hymyillään jo ennenkuin on edes kunnolla saanut palttoota pois päältään.

    Kommentin jätti tuulamummo · keskiviikkona 26. lokakuuta @ 23:13

  • Maisan palvelut ovat periaatteessa sujuvia, mutta kyllä täytyy ihmetellä miten ne meistä, joilla ei ole nettiyhteyksiä hallussa enää mistään kautta hoitoa ja apua saavat.

    Kommentin jätti Ellinoora · torstaina 27. lokakuuta @ 19:49

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.