Puolanka on yksipappinen seurakunta. Kirkko on rakennettu 1954, siis kohtalaisen nuori. Paavo Tolosen maalaama alttaritaulu on mielenkiintoinen, siinä puolankalaiseen maisemaan Hepokönkään putouksineen on tupsahtanut traditionaalinen Jeesushahmo valkoisissaan, ympärillään paikallista väkeä. Alttaritaulun Jeesus näyttää siunaavan erityisesti itkevää naista ja pyörätuolissa istuvaa.

Harvaanasutut, metsäiset vaarat ja kylät muodostavat noin kahden ja puolentuhannen asukkaan kotipitäjän. Lääniä riittää, jokaista asukasta kohti noin neliökilometri. Joku sielläkin kuvaa (kännykällä?) messun facebookiin, josta sen ongimme omalle tv-ruudullemme. Kuva hyppelehti sinne tänne ja tarkennuksessa oli toivomisen varaa, mutta rukousten ja saarnan ajaksi kuvaaja onnistui lukitsemaan kuvan paikalleen. Hannes-kirkkoherra toimi alttarilla eleettömästi, saarna keskittyi Uskon ja epäuskon teemaan. Päivän evankeliumitekstissä Jeesus paransi sapattina sokeana syntyneen miehen, jonka parantuminen tuntui ärsyttävän fariseuksia. Saarnaaja pyöritteli tekstiä edestakaisin ja väritti tilannetta, mutta ei päässyt kuulijoita säväyttävään lopputulemaan, josta olisi 2020-luvun ihmiselle jäänyt evästä uskon ja epäuskon kamppailussaan. Ehtoollisen ajaksi kuva pysähtyi alttaritauluun, jonka sanomaa tarkastelimme seurakunnan monitaitoisen toimistosihteeri-kerhonohjaajan virsilaulun säestyksellä.

Jälleen mielenkiintoinen näkymä ’kansankirkkomme’ jumalanpalveluselämän totiseen todellisuuteen.

  • Hannes Seppäsen naamanpesu on venähtänyt siitä kuin hänet viimeksi näin. Silloin oli Kyösti Juntunen kirkkoherrana (nyt jo 79 v) ja Hannes Seppänen nuorisopastorina. Asustin kirkkoa lähinnä olevassa talossa, jota ei enää ole.

    Kommentin jätti a-kh · maanantaina 19. lokakuuta @ 15:37

  • a-kh
    mukava kun poikkesit täällä. Tunnen joitakin Puolangalta kotoisin olevia tosi sympaattisia ja hauskoja ihmisiä, joiden synnyinpaikoilla olen päässyt käymään. Korpimaisema ei paljon noista seuduista parane. Komeaa on.
    Seurakunta lienee ollut paremmissa varoissa aiemmin, kun on kaksikin pappia joskus ollut. Kuvauksesta ei oikein hahmottunut kirkon tyyli, kun esim. urkuja ei näytetty. Mietin oliko arkkitehti koettanut tavoittaa kirkkorakennukseen vaaramaisen pyöreitä muotoja.

    Kommentin jätti Ellinoora · maanantaina 19. lokakuuta @ 20:27

  • Puolangan 1792 valmistunut kirkko oli aika viehkon näköinen klassishenkinen puinen ristikirkko, jonka päätyyn rakennettiin sata vuotta myöhemmin goottilainen torni, joka sopi alkkitehtoniseen näkymään kuin hajuvesi lihapullaan. Herran poltettua salanmaniskulla huoneensa 1949 rakennettiin tämä nykyinen 1954 puusta ja tiilestä vanhoja harmaakivikirkkoja mukaillen, melkein entisen kirkon paikalle. Vieressä on puistoksi jäänyt vanha hautausmaa. Kellotapulin ylettömän korkealle kohoava huippu on lievästi sanottuna liioittelua, kuten edellisenkin kirkon torni. Alttariseinän risti korvattiin 1982 alttaritalulla, jossa salkku kainalossa viuhtova mies ei näyttäisi noudattavan Jeesuksen kutsua: ”Tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut.”

    Kommentin jätti Kalevi Hotanen · tiistaina 20. lokakuuta @ 22:29

  • Arvelinkin, että ensimmäinen kirkko on ehkä palanut. Onneksi polttaja oli salama eikä joku vinksahtaneen vihan valtaama ihmisparka, joka olisi mahdollisesti joutunut tekoaan katumaan elinaikansa, ehkä ikuisuudenkin.
    Minäkin mietin alttaritaulua katsellessa, mikä salkkumiehen viesti seurakunnalle oli. Ettei vain olisi ollut entisajan kirkkoherra itse. Alttaritauluun kuvattu väki joka tapauksessa kaikkineen oli kiinnostava kooste keskipisteeksi maalatun Jeesushahmon vaikutuspiirissä olevasta väestä.

    Kommentin jätti Ellinoora · keskiviikkona 21. lokakuuta @ 10:45

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.