Pissismummo teki sitten historiaa, kun päätti katsoa kotimaisen euroviisufinaalin. (Miksikö, no, että tietäisi missä nää nyt menee.) Ei tää nyt suorastaan viitsinyt äänestämään ruveta, mutta mieltä oli hyvinkin. Koko showssa oli parasta se, että viimein saivat selville sauhun seasta ja aika selkeesti sittenkin mitä mieltä kansan kärttyisät kännykät olivat kaikesta. Se oli kuulkaa pitkitettyä piinaa.

Sallinette – tai sitten ette – julkituopa silti aatoksensa hän.

Ekana oli pääosassa tuulikone, joka tuprutti mustaa tukkaa. Sitä seurasi alkeellista koikkelointia lavalla ja poikaporukka yritti laulaa. Kolmas, joku Jani (isn’t he clean!) esitti mustaa sulhasta ansiokkaasti pää kallellaan (Pissismummon korvissa kuulosti tuhannesti kuullulta). Neljäs tötteröhattupoika piipitti jotain, mistä ei kyllä mitään selvää saanut, ei sen puoleen sävellajikaan tainnut kaiken aikaa olla sama kuin kavereilla, jotka soitti. (Pissismummolle tuli mieleen Neuman, joka aikoinaan lauloi aina hurmaavasti hiukan pieleen). Viidenneksi astahti lavalle Jukka-papparainen, hohhoijaa, kappalehan oli kaunis kuin mikä, mutta ihan väärässä seurassa, väärällä vuosisadalla, herraparatkoon. Kuudes oli riikinkukkoasusteinen kaunis androgyynimies, jota katsellessa tuli Ville Valoo ikävä, Ville sentään.. (no, ja tämä musapuuro sakeni siihen malliin, että sitä ei Pissismummo purematta niele.) Seiska lauloi omissa sfääreissään, tämä Tietäjä-Katra, jonka kappaleelle jo ennakkoon oli plagiaattikirvestä heiluteltu. Kasina nähtiin ansiokas kabaree-show Lauran taidoilla, vau, että joku oikeesti osaa laulaa, on musikaalinen ja vetää kybällä kokonaisen shown. Yhdeksäs porukka, jossa poika oli kaunis ja tyttö melkein osasi laulaa, esitti jotain nojailukappaletta, jonka lopussa tarvittiin jo tenoriaariaa täydentämään katastrofi. Kymppinä oli ilmiselvä lordikopio ilman naamaria. Yhdestoista sulotyttönen haahuili yöpaidassa, koreografia upea ja laulu kaunis, mutta eihän tällaisen hempeilyn kanssa kannata yrittää hirviöareenalle. Kahdestoista Kentala, Kaustisen lahja maamme kevyen musiikin kuluttajille, vetäisi kappaleensa samettitakissa kuin kelpo laulaja, vaikka koripallotossut jalassakin.

Superfinaalissa oli pakko kuunnella vielä kerran yletöntä ryskettä ja räimettä tamperelaisen poikaporukan (Lovex) ja rokkijätkäyhtyeen (Thunderstone) voimin esitettynä. (Viimeksi mainittu alkoi uudelleen kuultuna jo etäisesti muistuttaa Pissismummon vanhaa idolia, Bruce Springsteeniä.) Täytyypä sanoa, että jos jonkun näistä kolmesta piti voittaa, niin olkoon se sitten tuulikoneen pöllyttämä mustatukka – vaikka hän parhaansa mukaan parkuikin, että jättäkää mut rauhaan (Leave me Alone).

Voi onneton, sanoo Pissismummo. Tämä mittään musiikkia ole, pelkkää shouta, tuhat tulimmaista sitäkin.

  • Laittauduin itsekkin sohvan nurkkaan. Kuten sanoit, että täytyisihän sitä tietää, missä mennään. Järkyttävää, jos tämä oli musiikkia? Kirjoitit ”naulan kantaan”! Viime viikolla sukulaislapsi lähetti cd:n, jossa oli musiikin iloa-Vihdin Piritat lauloivat sydämen pohjasta. Siis kuitenkin on toivoa!

    Pabloo

    Kuka tietää mistä tulee naulan kantaan-sanonta?

    Kommentin jätti Pabloo · sunnuntaina 18. helmikuuta @ 13:10

  • Juu, olivat kyllä kamalia esityksiä, mutta minua inhotti nimenomaan Laura Voutilaisen kappale, josta oli koreografia matkittu Madonnalta, biisin nimi Abbalta eikä kappaleessakaan ollut mitään sisältöä…

    Ja näköjään kaikki yrittävät ratsastaa nyt Lordin metallimenestyksellä (siis nuo mustiinpukeutuneet goottihirviötiesmitkäbändit) voittoon.

    No, eihän Suomen joka vuosi tarvitse voittaakaan…

    Kommentin jätti SusannaR · sunnuntaina 18. helmikuuta @ 16:19

  • Hesarin arvostelijakin (Pirkko Kotirinta) arvosteli Lauran esitystä ’madonnamaisuudesta’ kuten Susanna sanoit. Kun en tunne Madonnan musiikkia tai koreografioita minusta Lauran esitys oli hyvin tasapainotettu ja mietitty kokonaisuus muiden rinnalla ja pidin siitä. Laura tuntuu osaavan laulaa! Lienee niin, että Euroopan monikulttuurisessa yhteisössä suosituimman trendin haistaminen on mahdotonta, voittaja seuloutuu aika sattumanvaraisesti, varsinkin nyt, kun n.s. musiikkiasiantuntijoiden raadeista on luovuttu. Näissä ympyröissä musiikillisilla ansioilla ei taida olla pahemmin merkitystä.

    PS: Pabloo, vasarakin on vissiin jo tarpeeton kalu – ja saman tien naulan kantakin – eikös se ole nykyään naulapyssy, jolla ammattimies ampuu? 🙂

    Kommentin jätti Ellinoora · maanantaina 19. helmikuuta @ 11:57

  • Juu, totta kyllä on että show oli hyvin ammattimainen ja kyllähän Laura osaakin laulaa – hänellähän taitaa olla nyt se imitaatioshowkin jossain, missä hän esittää juuri maailmantähtiä, esim. Madonnaa…Varmaan sieltä tulleita vaikutteita tuossakin esityksessä.

    Niin, tiedä sitten mikä pätisi lääkkeiksi noihin euroviisukappaleisiin, onko niissä aina se sama ”liikaa yrittämisen” maku, kappaleet jotenkin tekemällä tehtyjä
    ….? Tiedä tuota sitten!

    No mutta, Lordihan voitti viime vuonna joten mikäs tässä
    ihmetellessä! 🙂

    Kommentin jätti SusannaR · maanantaina 19. helmikuuta @ 15:23

  • Niinpä! Tulee olemaan mielenkiintoista seurata myös itse euroviisukilpailua aikanaan, kai se nyt meillekin sentään lähetetään, jotka paikalle emme mene.

    Kommentin jätti Ellinoora · maanantaina 19. helmikuuta @ 21:34

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.